Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 5. november 2016

Vanlig Knivskjell/Razor Clam/Sword Razor/Ensis Ensis (Saltvann)




Knivskjell! Noen av mine absolutte favorittskjell. Muskelen kan minne om en dau asparges som man plukker ut av de avlange skjellene som åpner seg og selv sier fra når de er ferdige ved tilberedning.
Man må bare huske og skylle dem godt for sand. Og ja, jeg innrømmer at solenidae er en familie, og er uvitende hva artsnavnet på denne er.
Det er en bunke med relativt små knivskjell, dvs. små i forhold til slireknivskjellene, som er den største underarten. Knivskjellfamilien består av 99 forskjellige underarter hvorav 5 kan finnes langs norskekysten.
Det eneste jeg vet er at disse er importert ferske fra Nederland, og mest sannsynlig alet opp der. Det er noen sandkorn i tarmen dens, som jeg ikke har klart å fjerne, men smaken veier opp for dette.


-knivskjell
-isbergsalat
-persille
-sitron
-hvitløk
-gul løk


pris: 100-250,- pr kg
komfort: blir man kvitt sanden er dette som fløyel
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!