Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

mandag 4. september 2017

Stillehavsmakrell/Chub Mackerel/Pacific Mackerel/Scomber Japonicus (Saltvann)




Denne bør ikke forveksles med blå makrell, som er nesten prikk lik og kalles også bl.a. "pacific mackerel". Disse artene ble faktisk tidligere regnet som samme art frem til 1832. Nå har jeg prøvd Blue Mackerel, noe urettferdig, i hermetisert utgave svøpet i en tomat- og bønnesaus. Disse er også hermetiserte vel og merke, men kun svøpet i rapsolje. Den finnes i store deler av stillehavet og japanerne driver oppdrett av arten i stor skala, og den er heller ikke faretruet i vill tilstand, så her kan man spise med god samvittighet.
Det smaker da meget som stabburets makrell i olje, ikke at det er noe galt med det, men det er jo ikke noe voldsomt spennende. Flott kombinasjon på tallerkenen her, men makrellen er ikke akkurat stjerna. Kan se for meg at dette kjøttet ville vært suverent om det var tilberedt på tradisjonelt vis, for smaken er god, men meget tørt. Merker at kjøttet kanskje er noe magrere enn hos vår scomber scomber. Godt i en middelhavsinspirert salat, nesten kjøttaktig, kan faktisk minne om bedre hermetisk tunfsk.



-stillehavsmakrell
-rød paprika
-koriander
-kikertehummus
-chimi churri
-fylte oliven



pris: 30-50,- pr boks
komfort: boksåpner
smak: 7/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!