Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 1. mars 2018

Colombiansk Havmalle/Coco Sea Catfish/Gafftopsail/Bagre Bagre (Saltvann/Brakkvann)




Denne blandes ofte med bagre marinus, som også er en saltvannsmalle, også kjent som gafftopsail catfish, så vi snakker kanskje her om to arter som er veldig like. Uansett, denne arten finnes utelukkende langs kysten av det Nord-Østlige Sør-Amerika. Den finnes her også i brakkvann og trives ved elvemunninger, elver og vann der saltinnholdet er lavere. Den har såvidt jeg vet noen pigger og tagger som kan være vonde for mennesker, men er ellers helt ufarlig. De blir ca halvmeteren lange og det drives noe kommersielt fiske etter arten. Den er ikke rødlistet og kan spises med god samvittighet. Dette er også vår andre saltvannsmalle på oppdagfisk, den første var sciades proops, også den tørket.
Åja, tørket fisk er jo kanskje ikke det lekreste, så som denne siden er bygget, vil jeg, om jeg skulle finne bagre bagre i annen tilstand, forkaste dette smaksnotatet og lage et nytt. Enn så lenge gleder vi oss over en ny art! :) (bilder finnes ellers på google, det er en malle med sykt høy ryggfinne)
Nå skal det nevnes at nevnte art fremstår ihjelkokt og smakløs, rett og slett som tørrfisk uten salt. Jeg ser alle de praktiske fordelene ved å tørke fisk, men smaksmessig finner jeg ingen gevinst. Over og ut..



-colombiansk havmalle
-isbergsalat
-grønn paprika
-cherrytomater
-balsamicodressing



pris: 30-60,- pr pk i tørket tilstand
komfort: greit nok, tar bare litt tid med utvanningen
smak: 3/10 (fordi det er ingen usmak)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!