Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 6. juni 2017

Wahoo/Wahoo/Acanthocybium Solandri (Saltvann)







Dette er en svær makrellfisk som ofte blir over 2 meter, men vanligvis ligger rundt halvannen meter i lengde. Den er i tillegg til å være en stor makrellfisk også en bærekraftig art med dagens fiske, så et godt alternativ til andre mer faretruede store makrellarter. Wahoo er den eneste arten i sin del av makrellfamilien, og sånn sett en ganske spesiell art. Skivene jeg har her kan minne om barracuda eller kongemakrell.
Kjøttet er dog meget vassent og det tar sin tid å tygge ferdig. Jeg har prøvd forskjellige steketemperaturer, men ingenting gjør dette til en bedre matfisk. Den har en nøytral smak, men konsistensen og at den trenges å tygges som en lærbiff for å få ned gjør hele opplevelsen heller trist for min del. Jeg kan ikke huske å ha hatt en så kjip opplevelse med en makrellfisk før...



- wahoo filet
- småpoteter
- vårløk
- plommetomater
- rød pesto
- isbergsalat
- fløtesaus



pris: 90-150,- pr kg
komfort: ferdigkuttede stykker gir lite utfordringer, bortsett fra å spise dem
smak: 2/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!