Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 7. november 2017

Arius Proops/Crucifix Sea Catfish/Sciades Proops (Ferskvann/Brakkvann/Saltvann)





Sciades er en familie saltvannsmaller, og jeg skal være ærlig å si at inntil jeg leste det, trodde jeg dette var en elvefisk fra tropiske regnskogområder. Det er en eksportvare fra Surinam, som er et land som til tross for kystlinje, ikke er spesielt kjent som fiskerinasjon. Surinam har derimot mye regnskog, som var bakgrunnen for min tidligere antakelse.
Fisken er røkt, slik mye av eksportfisken jeg har funnet fra sør-amerika er. Derimot er ikke denne saltet spesielt mye, så den skal bare tines under rennende vann, så er det god plukkfisk. Ihvertfall i teorien. Disse blir opp mot en meter store, og utgjør ingen trussel for mennesker. De er heller ikke evaluert ift bærekraftighet satt opp mot dagens fiske. Fisket etter arten er småskala kommersielt.
Smaken er ikke ulik magrere fisk som strømsild eller horngjel. Faller fort fra hverandre, men har en anelse bitterhet som er ganske godt på smak. Umami kalles det vel. Gjør seg godt i smakfulle retter med mye krydder.



-arius proops
-grønn curry
-sølvløk
-sjampinjong


pris: 150-200,- pr kg
komfort: pirke pirke
smak: 5/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!