Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

torsdag 2. november 2017

Europeisk Flyvende Akkar/European Flying Squid/Todarodes Sagittatus (Saltvann)




Disse tre luringene ble fanget som bifangst i reketrål i Skagerrak. Dette er også den vanligste akkararten langs norskekysten. Selv om mye fiskes som bifangst er det lite kommersielt fiske spesifikt etter denne arten, og den er derfor ikke rødlistet. Arten finnes i de fleste områder i det østlige Atlanterhavet og middelhavet.
De kan bli opp mot 75cm lange, men mine eksemplarer ligger rundt 10cm, og er derfor unge. Jeg er usikker på hvor lenge denne akkaren vanligvis lever, men det pleier ikke være mer enn et par år for mindre akkarer.
Selv så små eksemplarer som dette blir veldig møre og smakfulle, en positiv overraskelse, mye bedre enn overfiskede argentina illux f.eks. Her snakker vi kanskje om en stort sett ubrukt, massiv ressurs like utenfor vår egen kystlinje. Høy kvalitet til lav pris!



-akkarer
-risnudler
-bambusskudd
-soyasaus
-egg



pris: 20-50,- pr kg
komfort: pell og skrell
smak: 8/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!