Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

tirsdag 9. juni 2015

Sumpbrasme/Swamp Barb/Puntius Chola (Ferskvann)





Da var turen tatt til asia igjen, for atter en knøttliten fisk som jeg aldri har smakt før. Denne arten finner jeg lite til ingen informasjon om noe sted. Men det ligger en video på youtube av ei dame som lager en slags curry med erter og poteter med denne fisken. Personlig synes jeg det ser ut som mye bein, noe som spises med hendene sammen med ris fra en bolle. Asiatisk hverdagsmat, kanskje. Håpet om at jeg tok feil om det med mye bein, ble fort knust. Her er det umulig å unngå masse små irriterende bein i hver eneste munnfull. Det er vanskelig å bedømme noe smak da det eneste jeg smaker er bein og korma. Hvis en steker den lenge nok vil beina kanskje bli spisbare, men fisken er uansett så liten at jeg tror den vil bli tørr da.


-puti fisk
-løk
-kormasaus
-isbergsalat


pris: 40-80 pr pk.
komfort: Hvis man synes beina er den beste delen av fisken, er dette helt topp!
smak: 1/10 (egentlig ikke smaken, men opplevelsen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!