Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 6. januar 2018

Lolius/Nipponololigo (Saltvann)



Denne arten markedsføres ofte under artsnavnet "loligo japonicus", som ikke er et akseptert artsnavn foruten i noen få land i Asia hvor arten fiskes og eksporteres fra. Nipponololigo er jo et særdeles mer spennende navn, ihvertfall om man spiller Scrabble. Arten selges også ofte under betegnelsen "baby squid". Mine eksemplarer av arten er tørket, deretter bløtlagt i vann og til slutt stekt med litt nudler og vårløk. Primitivt vil kanskje noen si..
Hva gjelder smak kan jeg si at det ikke er så mye å finne, kan minne om litt hard pasta med saltstikk. Og konsistensen er som gummi. Kanskje ikke det helt store, men på en måte er dette litt street-foodaktig, hurtig og lettvint med enkle gjenkjennelige smaker. Ingen favoritt, men heller ingen usmak. Tør jeg påstå at dette kunne vært skikkelig godt om det ikke var tørket? Tja...



-lolius
-nudler
-vårløk
-sursøt saus



pris: 40-80,- pr pk
komfort: Legg i vann, la ligge, ta opp, stek
smak: 4/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!