Søk i denne bloggen

Velkommen til min blogg om fisk/sjømat jeg smaker. I mange år har jeg spist lutefisk ved juletider og ellers stort sett bare smakt den fisken som er i Findus Fiskegrateng. Men nå er den tiden forbi. Havet er en massiv ressurs for spennende mat, og full av sunnere alternativer enn den oppdrettsfisken vi ofte utsettes for her til lands. På tide å prøve noe nytt!

Må nevnes at jeg smaker fisk, men er ingen kokk...

Skal legges til at vi her på siden også prøver å fokusere litt på dyrking av bærekraftig fiske, alternativer til truede arter og informere litt om de enkelte artenes utvikling. Enjoy! :)

lørdag 4. februar 2017

Gangesmalle/Gangetic Mystus/Mystus Cavasius (Ferskvann)




Gangesmalle er en liten mallefisk som holder til hovedsaklig i India og Pakistan, pluss noen få naboland. De trives i lavtliggende elver, risåkre, dammer og kanaler. Den kan bli opp mot 40cm lang og har giftige sidefinner som kan gjøre vondt, en bør derfor være forsiktig under sløying. Arten er ikke rødlistet, men bestanden er i nedgang pga menneskelige aktiviteter som demningsbygginger, akvariehold og overfiske. Dette oppleves som en fisk med mye bein, løs konsistens og minimalt med smak. Med tanke på at arten er rødlistet, ikke er noe særlig til matfisk og trues allerede av andre menneskelige aktiviteter, lar jeg denne arten ligge fremover.


- filet av gangesmalle
- snittet kål, paprika, brokkoli og sukkererter


pris: 60-90,- pr pk
komfort: telttur i storm
smak: 2/10

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv

Hva skjer her nede?

Her nede er det to lister over akvatiske arter. På venstre side er de arter jeg planlegger å smake fremover, og på høyre er det en liste over smakte arter. Sånn kan man med et enkelt klikk finne innlegget til akkurat den arten man vil lese om. Om den er på oppdagfisk vel og merke!